Co to je filtr pevných částic a jak funguje

Funkce filtru pevných částic

Filtr pevných částí si můžeme představit podobně jako katalyzátor. Je umístěný ve výfukové soustavě co nejblíže motoru. Samotný filtr tvoří voština z karbidu křemíku s přesazenými kanálky, jejichž stěny tvoří síto, kterým výfukové plyny projdou, ale saze se zachytí. Jedná se vlastně o takovou ucpávku ve výfuku, díky které se zvyšují ztráty a klesá výkon pohonné jednotky. Aby motory automobilů s filtrem pevných částic nebyly méně výkoné, tak jsou seřízeny na větší dodávku paliva, čímž samozřejmě roste spotřeba nafty. Spotřeba paliva stoupá i při samotné regeneraci filtru, kdy jsou zachycené saze spalovány zvýšením teploty výfukových plynů (vyšší dávkou paliva). Také se tyto motory projevují slabší zátahem z nízkých otáček.

Po určité době je ovšem filtr zanese a je třeba ho vyčistit. Aby nedocházelo k zanesení filtru a následné nefunkčnosti fitru, jsou zachycené částečky spalovány a přeměňovány na oxid uhličitý - regenerace filtru, neboli vypálení částic, které shoří na neškodné plyny.



Filtr pevných částic a jeho označení:

anglický název = DPF -> Diesel Particle Filter,
francouzský název = FAP -> Filtre Anti Particules

Zahřívání filtrů

Aby se studené DPF zahřál co nejrychleji, ř.j. motoru spustí funkci dodatečného vstřikování po hlavním vstřiku paliva , tím dojde ke zvýšení teploty spalin a DPF dosáhne rychleji své provozní teploty

Negativa filtru pevných částic

  1. Snížení výkonu motoru
  2. Zvýšení spotřeby nafty
  3. Zanášení filtru
  4. Vysoká cena nového filtru