Co to je katalyzátor a jak funguje

Funkce katalyzátoru

Katalyzátor je důležitou a v dnešní době již povinnou součástí výfukové soustavy. Jeho účelem je snížení množství škodlivin obsažených ve výfukových plynech, které jsou následně uvolňovány do ovzduší. Katalyzátor obsahuje keramickou či kovovou vložku, kterou si můžete zjednodušeně představit jak plástev. Na této vložce jsou naneseny některé vzácné kovy, jako Rhodium či Platina. Tyto materiály při průchodu výfukových plynů způsobují reakci, které mění složení či redukuje množství škodlivin.

Jedná se o přeměnu těchto škodlivin:

  1. kysličník uhelnatý na kysličník uhličitý
  2. uhlovodík na vodu
  3. kysličníky dusíku na dusík (vzduch se skládá ze čtyř pětin z dusíku)


Řízený katalyzátor

Katalyzátory řízené se používají u motorů zážehových. Součástí výfukového systému je také LAMBDA sonda, která dle množství zbytkového kyslíku ve výfukových plynech předává informace řídící jednotce a ta neustále dle potřeby upravuje poměr palivové směsi a tím zajišťuje optimální podmínky pro práci motoru i katalyzátoru.

Neřízený katalyzátor

Katalyzátory neřízené se používají u vznětových (dieselových) motorů.

Keramická vložka

Katalyzátor s keramickou vložkou bývá levnější, než s vložkou kovovou. Nevýhody keramické vložky však jsou vyšší náchylnost k poškození například při nárazu (kámen odražený kolem například), vzhledem k tomu, že keramická vložka je křehčí. Tyto katalyzátory není vhodné používat s motory na alternativní pohon LPG/CNG. Výfukové plyny při tomto pohonu mívají vyšší teplotu a jsou suché. Zvláště při nesprávně seřízeném motoru tak hrozí poškození vložky roztavením

Kovová vložka

Katalyzátory s kovovou vložkou bývají nepatrně dražší. Jejich výhoda je však vyšší odolnost na poškození například nárazem a také možnost použití u vozidel s alternativním pohonem LPG/CNG